Abdülhamid Han'ın kullandığı eyer restore ediliyor

Sultan 2. Abdülhamid'in padişah olduğu yıllarda at binerken kullandığı, 1878 yapımı eyer restore ediliyor.

Abdülhamid Han'ın kullandığı eyer restore ediliyor

Sultan 2. Abdülhamid'in at binerken kullandığı 141 yıllık eyer, nem kaybına bağlı kuruma nedeniyle restore edilmek için koruma işlemlerinden geçirilerek ilk günkü haline getiriliyor.

Sultan Abdülhamid Han'ın padişah olduğu yıllarda at binerken kullandığı, 1878 yapımı eyer, İstanbul Milli Saraylar koleksiyonundaki önemli parçalarından biri.

Deri kısmında farklı motiflerden oluşan işlemelerin yer aldığı 3 parçadan oluşan eyerde, gem denilen ağızlık kısmının yer aldığı dizgin, ayakların konulduğu 2 adet üzengi ve kayış baş süsü bulunuyor.

Atlara özel bir ilgisi olduğu bilinen Abdülhamid Han'ın at binerken kullandığı eyer, uzun süre kullanılması ve aradan geçen zaman nedeniyle tahribata uğradı.

Çerkez yapımı bir tarihi eser olan eyer, ilk günkü haline kavuşturulmak için Yıldız Şale Köşkü'nde restore ediliyor.

Nadir görülen el sanatlarından olan "savat sanatı" üzengilerin üzerine özenle işlenmiş. Savat çamuru ile gümüş üzerine yapılan süsleme sanatı olan savatlı gümüş işlemelerden oluşan üzengilerin bir tanesinin ağırlığı 660 gram.

Tarihi eyerin koruma işlemlerini, Tekstil Restorasyon ve Konservasyon Atölyesi sorumlusu restoratör Başak Birsel ekibiyle gerçekleştiriyor.

Birsel, Abdülhamid Han'ın kullandığı eyerin özellikleriyle ilgili şu bilgileri verdi:

"Eser, deri malzemeden oluşuyor. Süslemelerinde savatlı gümüş, metal malzemeyle kaplanmış iplik olan kılaptan sim ip kullanılmış. Derinin de yoğun olduğu bölümlerde işlemeler mevcut. Üzerinde Osmanlıca yazılar var, kimin yaptığına ve kime ait olduğuna dair. Sultan Essahip Elgazi Hamid Han yazıyor."

"Konservasyon çalışması 2-4 ay sürecek"

Eserin arka kısmında eyeri yapan sanatçı Ömer bin Çağandak'ın Osmanlıca isminin yazılı olduğunu anlatan Birsel, eyerin 2 hafta önce atölyeye getirildiğini söyledi.

Bu tür bir eserin konservasyon çalışmasının 2-4 ay sürdüğünü belirten Başak Birsel, şöyle konuştu:

"Deri eserlerin en belirgin bozulma şekli, nem kaybına bağlı kuruma ve dökülmedir. Biz kurumaya bağlı dökülmeleri minimum seviyede tamamlayıp, nem dengesini sağlayarak bozulmaları durdurmaya yönelik konservasyon çalışması yapacağız. Bazı kısımlarında kopan parçalarını aslına uygun bir şekilde sabitleyeceğiz. Ardından gümüş olan kısımların restorasyon ve konservasyon işlemi için metal atölyemize naklini gerçekleştireceğiz."

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner7